FAQ (huurders)
Hoe vul ik mijn ketel bij?
- Zorg dat de verwarming uit staat.
- Je hebt een vulslang nodig, soms zit deze al deels aangesloten.
- Zorg dat je een lekbak en handdoek bij de hand hebt.
- Er is een kraan waar de slang aan bevestigd dient te worden.
- De andere kant van de slang dient aangesloten te worden bij het ventiel van de ketel.
- Zorg ervoor dat u tegelijkertijd uw huidige druk kunt zien, open de waterkraan en bijna tegelijkertijd de kraan. Het water zal doorlopen, houd de druk in de gaten en sluit beide tegelijk als de druk op 1,7 staat
- Koppel de slang los van de kraan en vang het water op in een emmer.
- Koppel de slang los van de kraan en vang het water op in een emmer.
- Gevuld Geniet weer van uw warm water en verwarming.
Mijn verwarmingsketel geeft een error code
- Controleer de handleiding (digitaal of handmatig)
- Probeer het zelf op te lossen volgens de handleiding.
- Indien niet opgelost, neem telefonisch contact op met BnB bij geen verwarming of warm water.
Verwarming ontluchten
- Zet uw thermostaat lager
- Draai de radiatorkranen dicht.
- Gebruik een ontluchtingssleutel om uw radiator te ontluchten aan de zijkant van de radiator.
- Vang het vocht uit het systeem op met een doek.
- Zodra er geen lucht meer uit de radiator komt, draait u de ontluchtingssleutel terug in de oorspronkelijke stand.
- Draai desgewenst de radiator weer omhoog.
- De thermostaat kan weer omhoog, het systeem zal weer oplichten.
https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud/verwarming-ontluchten/
Mijn water loopt niet weg van mijn afvoer
- Zorg dat er geen haren, etensresten, tampons of andere grote resten in de afvoer zitten.
- Gebruik ontstopper van goede merken zoals bijvoorbeeld HG. Volg de instructies op de fles.
- Gebruik een ontstopper.
- Indien bovenstaande niet werkt kun je een melding maken in het portaal, geef hierbij aan wat je reeds hebt geprobeerd. Mocht het toch zijn dat de ontstopping is veroorzaakt door vuil, resten of dergelijke dan zal de rekening van de ontstoppingsservice alsnog op de huurder verhaalt worden.
Mijn vaatwasser werkt niet naar behoren
- Je kunt als eerste de handleiding bekijken, deze kun je op Google vinden.
- Zorg dat je het filter onder in je vaatwasser regelmatig schoonmaakt (elk 2 a 3 dagen)
- Zorg dat de sproeiarmen vrij zijn van opgehoopt vuil, dit kun je door naar de gaatjes hiervan te kijken
- Zorg dat het glansspoelmiddel is bijgevuld in het daarvoor bestemde bakje.
- Zorg dat het vaatwaszout is bijgevuld in het daarvoor bestemde gedeelte.
- Soms helpt het om het vaatwasser blokje in het bestekbakje te leggen in plaats van het dichte bakje bij de start van een programma.
- Indien het water nog niet wegloopt zie de stappen hieronder *
- Indien je er niet uitkomt via bovenstaande punten, dan kan je een ticket inschieten via het portaal. Indien het toch een van bovenstaande punten blijkt te zijn, houd er dan rekening mee dat eventuele kosten van de klusjesman voor eigen rekening zijn.
Waterstop vaatwasser resetten
- Stap 1. Draai de kraan dicht
- Stap 2. Draai de waterslang los
- Stap 3. Druk op het rode pinnetje
- Stap 4. Bevestig de waterslang
https://www.coolblue.nl/advies/hoe-reset-je-de-waterstop-van-een-vaatwasser.html
Mijn wasmachine stinkt
- Je kunt een kookwas draaien van 90 graden zonder was erin.
- Er zijn diverse schoonmaak middelen, speciaal voor je wasmachine die je kunt gebruiken.
- Zorg dat je wasmachine deur altijd open blijft na het wassen, zodat het vocht weg kan uit de wasmachine.
- Maak regelmatig het wasbakje schoon van je wasmachine, je kan vaak in het midden op het plastic drukken om hem volledig uit te schuiven.
- Als het probleem zich vaker voordoet, let dan op hoeveel wasmiddel je gebruikt. Het is ook goed om af te wisselen tussen vloeibaar wasmiddel en poeder.
- Gebruik het wasmiddel middels een was bal, in je trommel in plaats van via het bakje.
- Voor overige tips, raadpleeg Google. Kijk uit met agressieve middelen in je wasmachine die daarvoor niet geschikt zijn!
Er is schimmel in mijn woning
Woonkamer:
- Indien er schimmel / kleine zwarte plekjes voorkomen op de muren dan is het belangrijk om te ontdekken waar dit vandaan kan komen.
- Betreft het een muur grenzend aan de buitenmuur waar mogelijk een dakgoot lek of verstopt is, een kozijn defect is of grote scheur in de buitenmuur zit? – Informeer B&B beheer dan via het portaal met een foto en de een duidelijke omschrijving van de locatie van de vochtplek / schimmel en de verwachtte oorzaak.
- Grenst de muur aan een kraan, bijvoorbeeld van de keuken, douche of dergelijke? – Informeer B&B beheer dan via het portaal met een foto en de een duidelijke omschrijving van de locatie van de vochtplek / schimmel en de verwachtte oorzaak.
Badkamer:
- Zijn er kleine zwarte plekjes zichtbaar op je plafond? Dit betekend dat je meer moet ventileren. Het is belangrijk om ofwel met de deur open te douchen, of direct na het douchen de deur te openen en open te laten. Op deze manier kan de warme lucht de ruimte verlaten. Indien je een raam hebt of ventilatie systeem, zet deze dan ten alle tijden aan.
- Indien de schimmel reeds aanwezig is dan kun je hiervoor Schimmelspray van HG voor gebruiken.
- Zie je schimmelvorming in de kitranden van de douche? Dan is het belangrijk dat deze direct behandeld worden met HG Schimmelspray, dit om te voorkomen dat ze verder uitbreiden. LET OP! Dit kan je niet op chroom of andere onderdelen laten intrekken. Volg de aanwijzingen op de fles.
Stroom uitgevallen
Indien je stroom is uitgevallen in 1 deel van de woning, ga na of alle stoppen nog juist werken in de meterkast of dat de hendeltjes in de juiste positie staan. Dit is afhankelijk van welke stoppenkast je hebt. De ouderwetse stoppenkast heeft nog losse zekeringen, deze dienen vervangen te worden op het moment dat deze doorgeslagen is. Met de moderne stoppenkast is het een switch welke je weer terug kunt zetten.
Indien deze direct weer stuk gaat of afslaat, dan zit er waarschijnlijk een probleem in je elektriciteit aansluiting en/of apparaten.
- Ga na welke locatie het betreft in de woning.
- Welke apparaten zijn hier op aangesloten die mogelijk defect kunnen zijn of kortsluiting kunnen veroorzaken?
- Indien het een eigen apparaat, dan verzoeken we je deze te verwijderen uit de woning.
- Indien het een apparaat van de eigenaar van de woning is kun je een melding aanmaken via het portaal met een duidelijke uitleg.
- Een enkele keer kan het gebeuren dat er bij zeer heftig onweer de stoppen afslaan. Wacht dan totdat het voorbij is en zet alles weer aan.
Problemen met sleutel in mijn slot
- Draait de sleutel lastig? Gebruik dan WD-40 in je slot om hem wat soepeler te laten lopen. Kijk daarnaast of je sleutel niet krom is of een scheurtje heeft. Indien dit wel het geval is kan je beter een nieuwe sleutel verzorgen.
- Is je sleutel afgebroken in het slot? Verwijder dan de resterende sleutel met een magneet en zorg dat je weer een nieuwe sleutel ontvangt.
- Zit je sleutel nog aan de binnenkant van de deur en heb je jezelf daarmee buitengesloten? Dan kunnen wij je helaas ook niet helpen met een reserve, daar zal je de slotenmaker voor dienen te benaderen. Je kunt het telefoonnummer via B&B beheer opvragen.
- Indien je jezelf buitengesloten hebt kan je contact opnemen bij B&B indien wij het beheer doen van je woning. Als wij een reserve sleutel hebben kan je deze binnen kantoor uren lenen. Buiten kantoortijden is de service Є 75,-, mits wij iemand beschikbaar hebben op dat moment. Als wij geen reservesleutel hebben dien je de slotenmaker te benaderen.
- Indien je andere problemen ondervindt met je slot, maak dan een ticket aan via het portaal bij B&B beheer met een duidelijke uitleg over je probleem.
Lek bij de kraan
Maak deze eerst goed schoon. Wanneer er veel vuiligheid in zit, dan kan deze gaan lekken
- Zet een oude emmer onder de sifon.
- Draai de sifon open middels de draaidop.
- Verwijder het vuile water uit de sifon.
- Maak de sifon goed schoon.
- Ga na of het rubber van de sifon nog goed aansluit, geen scheurtjes bevat en niet is versleten.
- Vervang het rubber indien bovenstaande niet in orde blijkt te zijn.
- Plaats de sifon vervolgens weer terug.
- Controleer goed of de sifon weer goed is afgesloten en het water weer goed doorstroomt.
Afval
- Heb je containers voor of achter je huis? Dan kan je via cure.nl kijken naar het ophaal schema en de uitleg wat waar in moet.
- Heb je geen containers en je buren ook niet? Dan staart er bij jou in de buurt een ondergrondse container waar je al je afval in kwijt kan. Je hebt hiervoor een witte pas voor nodig, daar staat CURE op. Indien je deze niet hebt kan je die aanvragen bij cure.nl Deze behoort tot het huis, mocht je de woning weer verlaten dan dien je deze achter te laten.
- Grote zaken zoals meubels en dergelijke kan je afvoeren met de Cure pas bij de milieustraat.
Afzuigkap werkt niet
- Je kunt vaak de filters eruit halen of de afzuigkap aan de onderzijde open maken, ga na of er een motor in hangt.
- Hangt er een motor in maar gebeurd er niets als je de stand op de afzuigkap wijzigt van 0 naar 3? Maak dan een melding bij het portaal.
- Is de afzuigkap aan de binnenzijde leeg, behalve een groot gat? Dan heb je een afzuigkap welke aangesloten is op het mechanische ventilatiesysteem. Je kan de mechanische ventilatie aanzetten door de knop van 1 naar 3 te verplaatsen. Het kan zijn dat deze knop in de keuken is bevestigd.